درمان گاه

درمان بیماری های مربوط به زگیل تناسلی

درمان گاه

درمان بیماری های مربوط به زگیل تناسلی

درمان گاه

دکتر اچ پی وی با تجربه و مهارت اندوخته در طی سالیان متمادی در خدمت تک تک شما عزیزان است. اگر نیاز به درمان زگیل های آزار دهنده در بدن خود هستید، ما آماده هستیم تا درمان شما را شروع کنیم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

زگیل تناسلی که با نام زگیل مقاربتی هم شناخته می شود از شایع ترین بیماری های عفونی پوستی است که از طریق برقراری رابطه ی جنسی با افراد آلوده به وجود می آید . این بیماری به شدت سرایتی است و تنها ۱ بار برقراری ارتباط جنسی با فرد آلوده برای ابتلا به آن کافیست . زگیل تناسلی به شکل زگیل هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می آید و در صورت پیشرفت عفونت می تواند منجر به ایجاد سرطان دهانه ی رحم و مهبل در زنان شود.

متاسفانه با تغییر نگرش و الگوهای روابط جنسی در میان جوانان در جوامع امروزی ، سن ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافته و بسیاری از افراد در سنین پایین درگیر این بیماری می شوند . میزان شیوع این بیماری در زنان و مردان یکسان است و حتی کودکان هم ممکن است به این بیماری دچار شوند.

این بیماری از طریق تماس مستقیم پوست با پوست در حین برقراری رابطه ی جنسی بین افراد منتقل می شود و عامل اصلی ایجاد آن نوعی ویروس  DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است .

گاهی آثار زگیل تناسلی در اثر برقراری ارتباط جنسی دهانی بر روی لب ها ، زبان ، دهان و گلوی فرد به وجود می آید .

ویروس  HPV انواع و تیپ های مختلفی دارد . برخی از تیپ های این ویروس خطر کمتری دارند و باعث به وجود آمدن زگیل هایی کوچک در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد می شود . این نوع زگیل ها با عفونت کمی همراه هستند و پس از گذشت ۱۸ الی ۲۴ ماه خود به خود از بین می روند . ولی این ویروس تیپ های پرخطرتری هم دارد که می توانند علاوه بر زگیل، عفونت های گسترده تری به وجود بیایند و باعث به وجود آمدن بیماری های مهلکی مثل سرطان دهانه ی رحم و مهبل در زنان می شوند .

علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان

روش تشخیص و علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

وجود توده هایی برجسته ، سفت ، گوشتی شکل و توپر در اطراف نواحی تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل هایی پراکنده در اندازه های بسیار کوچک و زگیل های خوشه ای در اندازه هایی بزرگ تر
رنگ زگیل های تناسلی ممکن است همرنگ پوست باشد و در مواقعی هم پررنگ تر و یا کم رنگ تر از آن است .
وجود زگیل ها در اطراف نواحی دهان که می تواند ناشی از ارتباط جنسی دهانی باشد .
احساس سوزش و خارش در محل زگیل ها
بروز حساسیت های متداول در محل زگیل ها
وجود ترشح و رطوبت در محل زگیل ها
احساس درد و خونریزی در مواقعی که زگیل های تناسلی در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته اند و باعث انسداد آن شده است .

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان عمدتا در نواحی زیر ایجاد می شود .

  • نوک آلت تناسلی
  • طول بدنه ی آلت تناسلی
  • پوست کیسه های بیضه
  • مقعد

زگیل تناسلی در زنان

در زنان زگیل های تناسلی عمدتا در نواحی زیر به وجود می آید .

  • مهبل
  • نواحی داخلی و خارجی واژن
  • دهانه ی رحم
  • مقعد

شکل ظاهری انواع زگیل تناسلی در زنان و مردان

همان طور که در بالا اشاره کردیم ویروسی به نام HPV عامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی است . این ویروس تیپ های بسیار زیاد و متنوعی دارد . با انجام یک آزمایش ساده به راحتی می توان تیپ ویروس HPV را که باعث ایجاد زگیل های تناسلی شده است شناسایی کرد و آن را تشخیص داد .

زگیل های تناسلی ظاهر مشخصی دارند . این زگیل ها به شکل توده هایی سفت و برجسته در اندازه های متفاوتی در نقاط مختلف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می آیند . زگیل های تناسلی ممکن است به شکل تک زگیل هایی پراکنده در اندازه های مختلف به وجود بیایند یا در اثر رشد و تکثیر ، گسترش یابند و به شکل زگیل های خوشه ای در اندازه های بزرگ تری ایجاد گرند .
زگیل های تناسلی معمولا هم رنگ پوست هستند ولی ممکن است در مواردی کم رنگ تر و پررنگ تر از آن شوند .
در یک تقسیم بندی کلی تیپ های مختلف ویروس HPV به دو نوع کم خطر و پرخطر دسته بندی می شوند .

تیپ کم خطر ویروس HPV

برخی از تیپ های این ویروس فقط باعث به وجود آمدن زگیل هایی کوچک می گردد و در ایجاد سلول های سرطانی نقشی ندارند . تیپ های کم خطر این ویروس فقط باعث ایجاد زگیل هایی بر روی پوست نواحی تناسلی و مقعد می شود و عفونت های گسترده ای را به همراه خود ندارند . گاهی این زگیل ها ممکن است در نواحی داخلی دستگاه تناسلی به وجود بیایند ولی در هر صورت خطر زیادی در پی ندارند و معمولا پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه بسیاری از این زگیل ها خود به خود از بین می روند .

تیپ پر خطر ویروس HPV

برخی از تیپ های ویروس HPV می توانند علاوه بر زگیل های تناسلی عفونت های شدید در بدن به وجود بیاورند . تیپ های پرخطر ویروس HPV می توانند بر عملکرد سلول های نواحی تناسلی تاثیرات منفی بگذارند و آنها را به سلول های سرطانی تبدیل کنند . سرطان هایی مثل سرطان دهانه ی رحم ، دهانه ی واژن ، واژن ، مهبل ، آلت تناسلی مردان ، دهان ، زبان ، حنجره ، لوزه و مقعد از جمله شایع ترین سرطان هایی است که می توانند در اثر تیپ های پرخطر ویروس HPV ایجاد شوند .

عکس زگیل تناسلی در زنان و مردان

در اغلب موارد، شکل ظاهری زگیل تناسلی به صورت خوشه ای بوده و حتی در اندازه های خیلی بزرگ بر روی آلت تناسلی رشد کرده اند. در صورت پیشرفت و زیاد شدن، شکلی شبیه به گل کلم پیدا می کنند.همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ، اندازه زگیل های تناسلی که بر روی دستگاه تناسلی زده می شود، اغلب کوچک و نرم است .

 

علت و راههای انتقال زگیل تناسلی

همان طور که گفتیم علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان و زنان نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است .

درباره ی راه های انتقال زگیل تناسلی، باید گفت همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم این بیماری از شایع ترین بیماری های گروه  STD ( آمیزشی ) است . این بیماری عفونی در اثر تماس مستقیم پوست با پوست و از طریق روابط جنسی بین افراد منتقل می شود .
باید گفت این بیماری به شدت مسری است و در اثر اولین تماس جنسی واژینال ،مقعدی یا دهانی با فرد آلوده می تواند به بدن فرد منتقل شود .

مطلب مرتبط: آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از متداول ترین روش ها برای از بین بردن موهای زائد بدن است . اگر اپیلاسیون در منزل و با مواد یک بار مصرف صورت بگیرد هیچ مشکلی به وجود نمی آورد اما بیشتر افراد این کار را در سالن های آرایشی و زیبایی انجام می دهند . از آنجایی که افراد زیادی به سالن های آرایشی و زیبایی رفت و آمد می کنند شانس ابتلا به برخی بیماری ها به خصوص بیماری های پوستی سرایتی در چنین مکان هایی بسیار بالاست . به همین دلیل شاید برای عده ای این سوال پیش بیاید که آیا امکان ابتلا به زگیل های تناسلی در چنین مکان هایی وجود دارد یا خیر ؟
ویروس زگیل تناسلی در اثر تماس مستقیم پوست نواحی آلوده با اندام های تناسلی و مقعد طرف مقابل به وجود می آید. ویروسی که عامل این بیماری است فقط از این طریق می تواند افراد دیگر را آلوده کند و احتمال اینکه از طریق سایر روش ها مثل اپیلاسیون ، استفاده از تیغ آلوده ، استخر، دست آلوده ، دستکش آلوده و دست دادن به افراد منتقل شود بسیار کم و نادر است . چنین اتفاقی برای افرادی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن آنها به دلایل متعددی از جمله ابتلا به ایدز و سرطان بسیار ضعیف است .
۹۹ درصد زگیل های تناسلی در اثر روابط جنسی به وجود می آیند .

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

زگیل ها در یک تعریف کلی توده هایی برجسته ، سفت ، توپر و گوشتی شکل هستند که در اندازه و رنگ های مختلفی در نقاط مختلف بدن به وجود می آیند . عامل اصلی زگیل ها نوعی ویروس به نام HPV است که بیش از ۱۰۰ نژاد و تیپ مختلف از آن تا به امروز شناخته شده است . زگیل ها می توانند در هر نقطه از بدن شما به وجود بیایند و حتی جابجا شوند . بیشتر انواع زگیل ها خطر خاصی ندارند و به عنوان یک زائده ی گوشتی بیشتر شناخته می شوند که پس از مدت کوتاهی هم خود به خود از روی پوست محو می شوند . این نوع زگیل ها معمولا به دنبال زخم و خراش ها خود را نشان می دهند و به درمان خاصی هم نیاز ندارند .

اما نوع دیگری از زگیل ها وجود دارند که به زگیل های تناسلی یا مقاربتی معروف هستند . این زگیل ها بر اثر تماس مستقیم پوست با پوست در حین برقراری روابط جنسی واژینال ، مقعدی و دهانی بین افراد منتقل می شود . این زگیل ها در مواردی از نوع کم خطر هستند و جز ایجاد زگیل های پوستی مشکل دیگری به همراه ندارند ولی برخی از موارد زگیل های تناسلی در اثر تیپ های پرخطری ازویروس HPV به وجود می آیند که می تواند باعث به وجود آمدن بیماری هایی مثل سرطان دهانه ی رحم ، واژن ، مقعد و دهان در افراد شود .
زگیل های تناسلی در ۳ ناحیه ی بدن به وجود می آیند :

  • ناحیه ی تناسلی
  • ناحیه ی مقعد
  • دهان

منبع: درمان درمان

  • ۹۸/۰۵/۱۵
  • arash zh

زگیل تناسلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی