درمان گاه

درمان بیماری های مربوط به زگیل تناسلی

درمان گاه

درمان بیماری های مربوط به زگیل تناسلی

درمان گاه

دکتر اچ پی وی با تجربه و مهارت اندوخته در طی سالیان متمادی در خدمت تک تک شما عزیزان است. اگر نیاز به درمان زگیل های آزار دهنده در بدن خود هستید، ما آماده هستیم تا درمان شما را شروع کنیم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های جنسی هستند. نزدیک به تمام افراد فعال جنسی حداقل در طول زندگیشان به یکی از انواع ویروس های پاپیلوما انسانی (HPV) آلوده خواهند شد، ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. احتمال بروز زگیل تناسلی در مردان بیشتر از زنان است.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شود، شامل تماس دهانی، واژن و رابطه مقعدی. زگیل های تناسلی همیشه از طریق چشم انسان قابل مشاهده نیستند. آن ها ممکن است خیلی کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. نوک زوائد ممکن است شبه به گل کلم باشد و ممکن است با لمس نرم یا کمی برآمده احساس شود. آن ها ممکن است به صورت دسته ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل تک ایجاد شوند. زگیل تناسلی ممکن است باعث ایجاد ترشح از واژن، خارش، خونریزی و سوزش شود.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در محل های زیر ظاهر شود:

 

❇ آلت تناسلی

❇ کیسه بیضه

❇ کشاله ران

❇ ران

❇ درون، یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در زنان ممکن است در محل های زیر ظاهر شود:

❇ درون واژن یا مقعد

❇ بیرون واژن یا مقعد

❇ سرویکس رحم

شما می توانید از طریق موارد زیر به زگیل تناسلی مبتلا شوید:

❇ تماس پوست به پوست، شامل رابطه مقعدی و واژن

❇ اشتراک وسایل جنسی

❇ ندرتا رابطه جنسی دهانی

❇ همچنین ویروس می تواند در طی زایمان از طریق مادر به نوزاد منتقل شود، اما این مورد نادر است.

شما از طریق موارد زیر به زگیل تناسلی مبتلا نمی شوید:

❇ بوسیدن

❇ مواردی مانند حوله، کارد و چنگال، لیوان یا صندلی توالت

⚠ توجه

زگیل های تناسلی ممکن است روی لب ها، دهان، زبان یا گلو افرادی که رابطه دهانی با فرد آلوده داشته اند نیز ظاهر شوند.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان

به این دلیل که اغلب مشخص کردن زگیل تناسلی سخت است، ممکن است پزشک شما یک محلول رقیق استیک اسید را روی ناحیه تناسلی شما بمالد تا زگیل ها سفید شوند. بعد از آن، ممکن است پزشک زگیل ها را از طریق یک ذره بین مخصوص به اسم کولپوسکوپ ببیند.

 

✅ آزمایش پاپ اسمیر

برای خانم ها، مهم است که پاپ اسمیر و بررسی لگنی منظم داشته باشند، چیزی که می تواند به مشخص کردن تغییرات لگنی و واژنی که به دلیل زگیل تناسلی ایجاد شده اند یا علائم ابتدایی سرطان سرویکس – عارضه احتمالی عفونت با HPV تناسلی– کمک کند.

طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشکتان برای باز نگه داشتن واژن شما از وسیله ای بنام اسپکولوم استفاده می کند. بعد از آن پزشکتان از یک وسیله بلند استفاده می کند تا از سلول های سرویکس نمونه کوچکی بگیرد. سرویکس ارتباط بین واژن و رحم شما است. سلول ها با میکروسکوپ برای یافتن اختلالات مشاهده می شوند.

✅ آزمایش HPV

فقط تعداد کمی از انواع HPV با سرطان سرویکس در ارتباط هستند. نمونه ی سلول های سرویکس، که در طی پاپ اسمیر گرفته شده اند، می توانند برای آزمایش HPV استفاده شوند.

این آزمایش معمولا به خانم های بالاتر از 30 سال توصیه می شود. این آزمایش برای خانم های جوان تر مفید نیست زیرا دستگاه ایمنی بدن آن ها معمولا می تواند حتی انواع HPV که باعث ایجاد سرطان می شوند را نیز بدون درمان از بین ببرد.

درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

اگر زگیل های شما باعث ایجاد ناراحتی نشوند، ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. اما اگر علائم شما که شامل خارش، سوزش و درد هستند یا زگیل های تناسلی قابل مشاهده باشند و باعث ایجاد تنش روانی در شما گردند، پزشکتان می تواند با دارو یا جراحی به از بین بردن آن کمک کند. در هر حال، احتمال بازگشت ضایعات بعد از درمان وجود دارد. برای خود ویروس درمان وجود ندارد.

✅ دارو و پماد برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان می تواند شامل استفاده مستقیم پماد روی پوست باشد. از جمله این پمادها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

➖ ایمی کوئیمود (آلدرا، زیکلارا)

این پماد به نظر می رسد توانایی دستگاه ایمنی شما برای مبارزه با زگیل های تناسلی را افزایش دهد. وقتی پماد روی پوست شما است، از رابطه جنسی خودداری کنید. این پماد ممکن است کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند و ممکن است پوست شریک جنسی شما را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی قرمزی پوست است. دیگر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، خارش یا درد بدن، سرفه، راش پوستی یا خستگی باشد.

➖ پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس)

پودوفیلین یک ماده با پایه ی گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را تخریب می کند. این محلول باید توسط پزشکتان استفاده شود. پودوفیلوکس حاوی ماده فعال مشابه است، اما قابل استفاده توسط خودتان در خانه است.

ممکن است پزشک شما ابتدا استفاده از پودوفیلوکس را توصیه کند و احتیاط های لازم برای جلوگیری از ایجاد تحریک در پوست اطراف را به شما بگوید. هیچگاه از این دارو برای درمان زگیل تناسلی داخلی استفاده نکنید. استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نشده است. عوارض جانبی ممکن است شامل تحریک خفیف پوستی، سوزش یا درد باشد.

➖ تری کلرواستیک اسید (TCA)

 این درمان شیمیایی زگیل های تناسلی را می سوازند و می تواند برای زگیل های درونی نیز استفاده شود. عوارض جانبی می توانند شامل تحریک خفیف پوستی، سوزش یا درد باشند.

➖ Sinecatechins

این کرم یا پماد برای درمان زگیل های تناسلی خارجی و زگیل های درون یا اطراف مقعد استفاده می شود. عوارض جانبی اغلب خفیف هستند و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشند.

⚠ توجه

سعی نکنید زگیل تناسلی را با داروهای درمان کننده بدون نسخه برای زگیل، درمان کنید. این داروها برای استفاده در نواحی حساس بافت تناسلی مناسب نیستند. استفاده از داروهای بدون نسخه برای این هدف حتی می تواند باعث ایجاد درد و تحریک بیشتری شود.

✅ جراحی

ممکن است شما برای برداشتن زگیل های بزرگ، زگیل هایی که به دارو پاسخ نمی دهند یا –در صورتی که باردار باشید- زگیل هایی که نوزاد شما هنگام زایمان امکان تماس با آن ها را داشته باشد، نیاز به جراحی داشته باشید. گزینه های جراحی شامل موارد زیر هستند:

➖ منجمد کردن با نیتروژن مایع (کریوتراپی)

منجمد کردن با ایجاد کردن تاول در اطراف زگیل شما عمل می کند. با بهبود پوست شما، ضایعات می ریزند و به پوست جدید اجازه تظاهر می دهند. ممکن است شما نیاز به تکرار این درمان داشته باشید. عوارض جانبی اصلی شامل درد و تورم هستند.

➖ الکتروکوتری

این فرآیند از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند. ممکن است شما بعد از این فرآیند مقداری درد و ورم داشته باشید.

➖ برداشتن به وسیله جراحی

ممکن است پزشک شما از وسیله ویژه ای استفاده کند تا زگیل ها را بردارد. شما برای این درمان به بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی نیاز دارید و شما ممکن است بعد از فرآیند کمی درد داشته باشید.

➖ درمان با لیزر

 این رویکرد، چیزی که از اشعه بسیاری قوی نور استفاده می کند، می تواند گران باشد و معمولا برای زگیل های گسترده و آن هایی که سخت درمان هستند استفاده می شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان و زنان

استفاده از کاندوم در هر بار که شما رابطه جنسی دارید می تواند به صورت چشمگیری خطر قرارگیری در معرض زگیل تناسلی را کاهش دهد. گرچه استفاده از کاندوم می تواند خطر را کاهش دهد، اما 100 درصد موثر نیست و شما می توانید همچنان به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

✅ واکسن

واکسن گارداسیل ، در برابر چهار گونه HPV که باعث ایجاد سرطان می شوند محافظت ایجاد می کند و برای پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان و زنان نیز استفاده می شود. در سال 2014 سازمان غذا و دارو امریکا واکسنی که گارداسیل 9 نام دارد را تایید کرد، چیزی که از ایجاد 9 گروه HPV، محافظت می کند.

واکسن دیگری که سرواریکس نام دارد، از ایجاد سرطان سرویکس محافظت می کند اما از زگیل تناسلی خیر.

کمیته ی مشورتی بین المللی استفاده معمول از واکسن HPV را برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه کرده است. اگر در این سن واکسیناسیون کامل صورت نگیرد، برای دختران و زنان تا 26 سالگی و برای پسران تا 21 سالگی دریافت واکسن توصیه شده است.

واکسن در صورتی که  قبل از برقراری رابطه جنسی دریافت شود بیشترین تاثیر را خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که افراد زیر 21 سال و 21 تا 30 ساله که واکسن HPV را دریافت می کنند می توانند خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را تا 50 درصد کاهش دهند.

عوارض واکسن معمولا خفیف هستند و شامل زخم در محل تزریق (بالای بازو)، سردرد، تب درجه پایین یا علائم شبیه به آنفولانزا هستند. بعضی اوقات سرگیجه یا غش کردن بعد از تزریق رخ می دهد، مخصوصا در افراد بزرگسال.

پیشگیری از انتشار زگیل تناسلی

شما می توانید با موارد زیر از انتقال زگیل پیشگیری کنید:

❇ استفاده از کاندوم در تمام رابطه های جنسی واژن، مقعدی و دهانی. اما اگر ویروس در ناحیه ای از پوست که با کاندوم پوشیده نشده است وجود داشته باشد، ممکن است منتقل شود.

❇ در هنگامی که تحت درمان زگیل تناسلی هستید، رابطه جنسی نداشته باشید.

عوارض زگیل تناسلی در مردان و زنان

عوارض زگیل تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

✅ سرطان

سرطان سرویکس با عفونت HPV ارتباط نزدیکی دارد. بعضی از انواع خاص HPV همچنین با سرطان ولو، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو نیز در ارتباط هستند. عفونت HPV همیشه منجر به ایجاد سرطان نمی شود، اما برای خانم ها مهم است که به صورت منظم آزمایش پاپ اسمیر داشته باشند، به خصوص اگر با انواع پرخطر HPV آلوده شده باشند.

✅ مشکلات هنگام بارداری

زگیل تناسلی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی هنگام بارداری شود. زگیل ها می توانند بزرگ شوند و ادرار کردن را مشکل کنند. زگیل های روی دیواره تناسلی ممکن است توانایی دیواره برای متسع شدن هنگام زایمان را کاهش دهند. زگیل های بزرگ روی ولو یا درون واژن می توانند هنگام اتساع در طی زایمان خونریزی کنند.

ندرتا، نوزادی که از مادر مبتلا به زگیل تناسلی متولد می شود، ممکن است در دهان یا گلویش به زگیل مبتلا شود. ممکن است نیاز به جراحی باشد تا اطمینان حاصل شود که زگیل راه هوایی را مسدود نکرده باشد.

آیا شما میتوانید از طریق استخر به زگیل تناسلی مبتلا شوید؟

پاسخ دکتر: سوال بسیار خوبی است و شما تنها کسی نیستید که در مورد چگونگی انتقال زگیل تناسلی سردرگم می باشد. HPV با تماس پوست به پوست منتقل می شود: در ویروس تناسلی، این تماس می تواند تناسلی، مقعدی یا احتمالا رابطه دهانی با کسی که به این عفونت مبتلا است باشد. همچنین ممکن است ویروس توسط انگشت از دستگاه تناسلی یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. زگیل تناسلی از طریق ارتباط معمولی مانند بغل کردن، دست دادن، یا حمام مشترک یا دوش گرفتن مشترک با فردی منتقل نمی شود. به همین صورت، جکوزی و استخر خطری برای انتقال HPV نیستند (مگر این که زوجین وقتی در این مکان هستند رابطه جنسی برقرار کنند!)

خیالتان از استخر و جکوزی راحت باشد، اما در خاطر داشته باشید که تخمین زده می شود بیش از 80% افراد فعال جنسی یک یا تعداد بیشتری عفونت HPV در زندگیشان خواهند داشت.  بیشتر موارد HPV بدون خطر هستند و توسط دستگاه ایمنی از بین می روند، اما برای خانم ها بسیار مهم است که آزمایش پاپ اسمیر منظم داشته باشند (بیشتر متخصصان توصیه می کنند که از 21 سالگی شروع به انجام آن کنند، حتی اگر هیچ وقت رابطه جنسی نداشته اند). اگر شما سن شما 26 سال یا کمتر است، همچنین می توانید برای HPV واکسن بزنید.

منبع: ویرگول

  • ۹۸/۰۵/۱۵
  • arash zh

زگیل تناسلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی